p&t uutiset venyttely

Moni innokkaista liikkujista ei kiinnitä huomiota venyttelyyn tai muuhun kehonhuoltoon, jolla pyritään pitämään lihakset kunnossa ja säilyttämään liikkuvuus. Etenkin kehoa melko yksipuolisesti kuormittavien lajien kuten juoksun ja pyöräilyn harrastajien olisi ensisijaisen tärkeää kiinnittää aktiivisen treenauksen ohella myös kehonhuoltoon – oman terveytensä nimessä.

–Kropassa ongelmat ketjuttuvat. Esimerkiksi jalkaterän, nilkan tai lantion seudun virheasennot muuttavat juoksuasentoa ja saattavat aiheuttaa kipuja polvissa, alaselässä tai niska- ja hartiaseudulla, kertoo Personal Trainer Laura Enroth Arctic Sports Addicts.fi -sivustolta.

Kipuja voi aiheuttaa vääränlainen juoksutekniikka tai asento, mutta myös liikkuvuuden vähyys ja lihasten kireys saattaa aiheuttaa kipuja. Venyttelemällä tallaisilta kivuilta voi säästyä.

–Juoksijalle tärkeää onkin huolehtia kehonhuollosta ja liikkuvuudesta, Enroth toteaa.

Kehonhuoltoa P&T-kuntoklubeilla saa mm. hierojilta, fysioterapeuteilta ja naprapaateilta.

 
p&t uutiset rasvan poisto

Miten saada rasva palamaan kolmessa minuutissa, lisää lihasmassaa ja kuntoa kaupanpäällisiksi? Kaiken tietysti pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti.

Hektisessä maailmassa nopeus on valttia. ”Kaikki mulle heti, mieluummin jo eilen kuin tänään” -ajatus on vallalla. Sama filosofia pätee laihtumisessa, lihamassan hankinnassa kuin kunnon kohottamisessakin. Vartalon muokkauksesta puhumattakaan. Onko näiden asioiden saavuttaminen mahdollista lyhyessä ajassa.

Rasvanpoltto kolmessa minuutissa

Aiemmin oli vallalla käsitys, että rasva alkaa palaa noin puolen tunnin jälkeen treenin aloittamisesta. Toisin on todistettu.

– Ranskalaisessa tutkimuksesssa, jota johti Jean Bernard Fabre (Manager of the Research and Scientist training center for high level sport athlets) selvisi, että rasva alkaa palaa jo kolmen minuutin jälkeen. Tämä perustuu optimaaliseen sykkeeseen. Kun syke on 63 prosenttia maksimisykkeestä, lajista riippuen 60-65 prosenttia, rasva alkaa palaa kehossa jo kolmen minuutin jälkeen. Tämä jos mikä on mullistava tieto, sanoo pitkän uran fysioterapeuttina tehnyt entinen kilpaurheilija Raimo Alanen Kokkolasta.

Syvät selkälihakset

Alasen kuten muidenkin fysioterapeuttien suurin asiakasryhmä ovat selkävaivaiset ihmiset. Tähän ryhmään kuuluvat myös niska- ja hartiaseudun kivuista kärsivät. – Tiesitkö, että lantiosta kallonpohjaan on 180 syvää lihasta, jotka jäävät yleensä treenaamatta, sillä lantio nykyarjessa harvemmin keinahtelee. Selkävaivoihin auttavat juuri edellä mainitut syvät lihakset enemmän kuin poikittaisen suurien vatsalihaksen treenaaminen, toisin yleensä luullaan, summaa fysioterapeutti-yrittäjä Mika Mustonen Nurmeksesta.

Vartalonmuokkausta

Vartalonmuokkauksessa on kaksi oleellista tekijää: rasvan poltto ja lihasmassan hankinta. Sivutuotteena tulee yleensä kauniimpi, hoikempi ja kiinteämpi keho. Tulos perustuu Personal Trainerin tai fysioterapeutin laatimaan yksilölliseen ohjelmaan, jossa otetaan huomioon mm. pituus, paino, lihaskunto ja tavoitteet.

 
p&t uutiset heijastin

Pimeys ja hämärä yllättävät ympäri vuoden. Ulkona liikkuvan on hyvä varustautua lenkille niin, että hänet nähdään. Suomalaisista kuitenkin vain alle puolet käyttää heijastinta pimeällä ja hämärässä liikkuessaan. Useampi laittaa heijastimen koiralleen kuin itselleen.

Seuraavaksi kuullaan, miten urheilla ja liikkua turvallisesti pimeällä tai hämärässä, olitpa liikkeellä jalan tai polkupyörällä.

Haastateltavana on Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela, joka vei toimittaja Elina Kirvesniemen lenkkipolulle ja kertoi parhaat vinkin heijastimien ja valojen käyttöön. Kuva: Saintex. Liitteenä: äänijuttu

 
p&t news gymba

The Gymba is a revolutionary activation board that lets you create an ACTIVE workstation, helping you stand up and stay active during your day at the office. The Gymba also helps you maintain optimal posture while standing, ultimately preventing back-pain. What makes the Gymba truly exceptional, is that its patented feature allows for a walking-like motion while standing. This will help you keep active all day while working at your standing desk.

Many experts are warning about the dangers of excessive sitting; they are even saying that sitting is the new smoking. There are an endless number of benefits of staying active during the work-day and the Gymba helps you do just that.

-Once I started using the product, standing while working has been much more pleasant. My feet don´t ache anymore and the Gymba helps me keep me active during the workday. Purchasing Gymba: P&T Suutarila ja www.gymba.fi

 
p&t news get up desk

Yhä useampi meistä on tietotyöläinen ja pääasiallinen työväline on tietokone. Työ ei ole fyysisesti raskasta, mutta pienikin lihasjännitys pitkäkestoisena rasittaa lihaksistoamme. Syntyy kiputiloja niska-hartiaseudulle, tenniskyynärpäätä, silmät rasittuvat, tulee selkäkipua ja päänsärkyä. Oireita on monenlaisia. Ergonomiasta onkin tullut tärkeä tekijä työperäisten vaivojen ehkäisyssä. Oikeanlaisella työergonomialla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä sairauspoissaolojen vähentyessä. Esimerkiksi kerran alkaneesta tenniskyynärpäästä eroon pääseminen on usein kuukausien prosessi kuntoutuksen onnistuessa optimaalisesti.

Työergonomia lisää myös tehokkuutta ja parantaa työmotivaatiota. Hyvä päivä toimistossa on erittäin arvokas sekä työnantajalle että työntekijälle.

Mahdollistaa työskentelemisen seisten kun ei ole säädettävää pöytää. GetUpDesk on kehitetty kannettavan tietokoneen käyttäjälle vähentämään istumista. Se soveltuu käytettäväksi töissä, kotona, mökillä tai vaikka matkoilla. GetUpDesk on laminoitu valkoiseksi ja harmaaksi, joten voit itse valita mikä väri sopii sinulle. Tuote on täysin Suomessa valmistettu. Lisätietoja: P&T Suutarila ja www.getupdesk.fi

 

ota yhteyttalomake