p&t uutiset aktiivisuus loma

Suomalaisten suosimien all inclusive-lomien rinnalle uusimpana lomamuotona on nousemassa aktiivilomat.  Loman ajatus on yksinkertainen – perinteisen aurinkotuolissa makoilun lisäksi matkaan sisältyy myös monipuolisesti treeniä ja terveellistä ruokaa.

Aktiiviloma voi olla rakennettu jonkun tietyn teeman – esimerkiksi jooga tai kestävyysurheilu – ympärille, tai loman ohjelma voi olla myös monipuolinen valikoima eri lajeja, mahdollisesti myös erilaisia ravintoon ja hyvinvointiin liittyviä luentoja.  Aktiivilomiin erikoistuneet hotellit tarjoavat yleensä lisäksi myös erittäin monipuolisen valikoiman hotellin omia, ohjattuja tunteja – joko majoitukseen sisältyen tai pientä ylimääräistä korvausta vastaan.

Euroopastakin löytyy useita sporttihotelleja, jotka on rakennettu juuri aktiivisen aikuisen lomakohteeksi.  Yksi suurimmista tällaisista kohteista on Fuerteventurasta löytyvä Playitas-sporttiresortti. Hotellista löytyy mm. 900 m2 kuntosali, olympiatason uima-altaat, ja puitteet käytännössä kaikkien mahdollisten lajien harrastamiseen.  Hotellin ravintoloiden buffetit ja menulistat on rakennettu hieman perinteistä hotelliruokailua terveellisemmäksi, tukemaan treeniä ja siitä palautumista.

FitFun Travelsin valmentaja Ville Erola kertoo miksi aktiivilomien kysyntä kasvaa myös Suomessa – ja mikä tekee aktiivilomasta parhaan tavan lomailla

”Enää ei riitä, että lomamatkallaan pääsee hiekkarannalle auringon lämpöön. Halutaan harrastaa, liikkua ja syödä terveellisesti. Monipuolisesta kuntoilusta on tullut yhä suuremmalle osalle energisöivä osa arkea ja sen on huomattu tuovan hyvää oloa kaikkeen tekemiseen. Koska loman tarkoitus on mahdollisimman tehokkaasti vapauttaa kehoa sekä mieltä työntäyteisestä arjesta on huomattu, että viikon pelkkä rannalla makoilu ja epämääräinen lomaruokavalio ei olekaan se paras vaihtoehto. Näin innostus on siirtynyt myös osaksi lomamatkoja, joilta haetaan tänä päivänä yhä enemmän kokonaisvaltaista hyvinvointia, elämyksiä sekä uusia samanhenkisiä tuttavuuksia. Parhaimmassa tapauksessa lomalta saadut uudet vinkit kuntoiluun ja ruokavalioon tarttuvat matkaajien käyttöön reissun jälkeiseen elämään ja muista ryhmäläisistä muodostuu elinikäisiä ystäviä, joiden kanssa voi suunnitella seuraavia aktiivilomia.”

 
p&t uutiset kirjalla kuntoon

Kouvolalainen toimittaja ja lyhytterapeutti Katariina Hakaniemi on julkaissut kolmannen kirjansa, jonka nimi on Suora lähetys (Reuna). Hakaniemi kuvailee sitä helposti lähestyttäväksi arkifilosofiseksi teokseksi. Se on hänen mukaansa kirjoitettu kaikille, jotka toisinaan kaipaavat näkymätöntä kannustajaa korvanjuureensa.

— Kirjan tarkoituksena on muistuttaa siitä, että koska elämä on suora lähetys, moneen asiaan ennättää vielä vaikuttaa, Hakaniemi sanoo.
Suora lähetys on myös hyvin omakohtainen kirja. Sen kantavia teemoja ovat turha murehtiminen ja siitä irti pyristely sekä opiksi ottaminen parisuhdeasioissa. Lisäksi kirjassa käsitellään 50-vuotiaan naisen näkökulmasta aikuiseksi kasvamisen illuusiota, unelmoinnin ja myönteisen palautteen tärkeyttä sekä irti päästämisen iloa ja kipua.

Tarinoita tukevat kouvolalaisen Veera Miettisen hyväntuuliset kuvitukset.

Kirja on osa Kirjalla kuntoon –kampanjaa, jota vietettiin tammikuussa 2019. Kustannusyhdistysten ja Kirjakauppaliiton yhteinen kampanja nosti hyvinvointikirjoja esiin niiden psyykkisten ja fyysisten hyvää tekevien vaikutusten vuoksi.

 
p&t uutiset ttl palautuminen

Palautuminen työn rasituksista on sekä kehollista että mielensisäistä toimintaa. Hyvä vertauskuva palautumiselle on akun lataaminen. Rasituksesta palautunut työntekijä saa enemmän aikaan työssä ja vapaa-aikanaan, tarttuu aktiivisesti asioihin sekä oppii uutta.

Palautumista ja elpymistä tapahtuu jo työpäivän aikana lounas-, kahvi- ja muilla työn tauoilla. Oleellista on myös lähteä ajoissa pois työpaikalta, saada ajatukset irti työstä eikä jatkaa työntekoa kotona. Palautumista edistävät leppoisa oleskelu, urheilu, mieluisat harrastukset ja ystävien tapaaminen.

Liikunta edistää palautumista

Liikunta lisää fyysisiä ja henkisiä voimavaroja, helpottaa työstä irrottautumista ja vähentää stressiä, psyykkistä kuormittuneisuutta ja työuupumusta.

Liikuntaa voi hyödyntää palautumisen edistäjänä vaihtelevin tavoin monessa tilanteessa. Kannattaa pohtia,  miten liikuntaa voisi ujuttaa työpäivien lomaan ja väleihin ja voisiko esimerkiksi lomaa hyödyntää pidempikestoiseen treeniin. Mitä enemmän liikuntaa arkeen saa lisättyä, sitä parempi on koettu palautuminen.

Oleellista palautumisen kokemukselle on liikunnan säännöllisyys. Vaikutuksen voi havaita jo liikuttaessa 1–2 krt/vko, jos kyseessä ei ole vakava uupuminen.

Kevyesti, kohtalaisesti kuormittava liikunta edistää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa ja tukee siten aineenvaihduntatuotteiden poistumista elimistöstä.

Liikunta auttaa myös syventämään unta. Unen kannalta parasta olisi liikkua aerobisesti rasittavalla tavalla, 2–5 krt/vko, 20–60 minuutin jaksoissa. Hyvin raskasta liikuntaa kannattaa välttää alle 2–4 tuntia ennen nukkumaan menoa.

Liikuntamotivaation löytämiseksi kannattaa hyödyntää luontoa, musiikkia ja ystäviä.

Riittävän korkeatehoinen liikunta auttaa ylläpitämään tarvittavaa kuntotasoa fyysisesti kuormittaviin työtehtäviin ja auttaa niistä palautumisessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös liikunnasta pitää palautua. Liikunnan pitää olla mieluista!

Stressaantuneena, kun ”käy kierroksilla” tai kaipaa elämäänsä hallinnan tunnetta, jooga, balance, taiji tai hengitysharjoitukset ovat hyvää tietoisuustaitoharjoittelua ja auttavat palautumisessa.

Uni on palautumisen edellytys

Henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen sekä palautumisen kannalta hyvä yöuni on olennaisen tärkeää. Uni palauttaa niin fyysisesta, henkisestä kuin kognitiivisestakin kuormituksesta. Riittävä uni on eduksi terveydelle, koska uni parantaa kykyä säästyä esimerkiksi flunssalta. Suositeltava unen määrä 18–64 vuotiailla on 7–9 tuntia. Lyhyet, 10–20 minuutin päiväunet parantavat vireyttä. Säännöllisyys tukee hyvää unta, joten on hyvä herätä suunnilleen samaan aikaan kaikkina viikonpäivinä, myös viikonloppuisin. Parhaiten palauttava yö ei välttämättä sisälly viikonloppuun. Lähde ja kuva: www.ttl.fi

 

ota yhteyttalomake